Een goede tandgezondheid van je tanden verhoogt ook jouw algemene gezondheid. Hierdoor kun je namelijk te allen tijde ook het juiste voedsel naar binnen krijgen. Voldoende vitamine zijn immers ook essentieel voor gezond tandvlees. We helpen je op gang om jouw tandgezondheid intact te houden.

Drink veel water

Het klinkt misschien gek, maar het drinken van water is goed voor je tanden. Water is niet alleen belangrijk voor uw algehele gezondheid, maar het stimuleert ook de speekselproductie, wat belangrijk is voor een gezond gebit. Speeksel beschermt als het ware jouw gebit met een laagje. Bovendien stilt water natuurlijk dorst, wat ervoor zorgt dat u minder drang heeft om suikerhoudende dranken te drinken. De aanwezige bacteriën op je tanden gebruiken suiker namelijk om tandplaque te maken. Hierdoor kun je niet meer direct bij je tanden en kan er tandbederf ontstaan.

Ieder halfjaar voor periodieke controle naar de tandarts

We adviseren minimaal ieder halfjaar voor een periodieke controle naar de tandarts te gaan. Zij maken je tanden schoon en controleren op gaatjes, tandplak en andere tandproblemen die moeten worden aangepakt. In de meeste gevallen wordt tandplak nog tijdens dezelfde behandeling aangepakt.

Zorg voor voldoende calcium en vitamine D inname

Calcium is een van de belangrijkste mineralen voor botten, maar ook voor stevige tanden. Calcium is rijkelijk aanwezig in gezonde noten en zuivel. Het is essentieel om voor een goede kalkopname ook voldoende vitamine D binnen te krijgen. Vitamine D kun je uit voedsel zoals fruit en groente krijgen, maar ook uit bijvoorbeeld zonlicht.

Tweemaal per dag borstelen en flossen

Poets iedere dag in ieder geval 2x je tanden. De beste tijd om te poetsen is na het eten van een maaltijd en je moet ook tegelijkertijd flossen. Let er wel op dat je niet direct na het nuttigen van zuren poetst. Als je direct na het eten van zuren poetst, dan beschadig je het glazuur dat je tanden beschermt. Wacht na het nuttigen van een appel bijvoorbeeld 1,5 uur met poetsen. Je moet je tanden minstens 2 minuten poetsen en let goed op dat je helemaal achterin poetst.

Suikers beschadigen je gebit

Naast suikerhoudende dranken zoals cola, zijn ook andere voeding zoals snoep schadelijk voor je tanden. Beperkt dit dan ook tot een minimum. Suiker verhoogt de hoeveelheid plak op uw tanden aanzienlijk. Mocht je toch graag een glas cola willen drinken, dan is het raadzaam om de suikers snel weg te spoelen met een glas water. Hierdoor krijgen de suiker minder de kans om zich vast te klampen aan je tanden. Uiteraard blijft gelden dat je beter geen suikers kunt nuttigen.